Al enkele jaren opereren verzekeringsmaatschappijen hun digitale mutatie… met meer of minder succes šŸ˜‰ !

Geconfronteerd met de concurrentie van 100 % digitale spelers, de snelle mutatie van bankverzekeraars en de evolutie van consumptiepatronen, werken verzekeraars hard om eindelijk hun achterstand op dit gebied in te halen.

Maar heeft iemand zich ooit afgevraagd wat Belgische klanten eigenlijk verwachten?

Deloitte Belgiƫ heeft het voor ons gedaan in zijn Digital Insurance Maturity Assessment rapport. Dit rapport geeft belangrijke observaties over het huidige digitale verzekeringslandschap en de verwachtingen van de Belgische consument op dit gebied.

Waarnemingen die ongetwijfeld bevestigen wat veel makelaars al wisten: klanten geven de voorkeur aan de menselijke maat.

In tegenstelling tot wat we soms verwachten of lezen, willen klanten geen volledige digitalisering van hun relatie met verzekeringsproducten.

Ook moet worden opgemerkt dat verzekeringsmaatschappijen hun investeringen grotendeels hebben gericht op hun verkoopplatforms. Er is echter veel meer behoefte aan online diensten zoals polis- en schadebeheer.

Eenvoudiger gezegd: de digitalisering was tot dusver gericht op het werven van nieuwe klanten in plaats van het beheren van bestaande klanten, een van de sterke punten van de makelaardij.

Nog “verheugender” is dat 70% van de Belgische consumenten de voorkeur geeft aan interactie met een menselijke adviseur, vooral bij het afsluiten van nieuwe contracten.

Wat moeten we concluderen?

Ten eerste, dat de makelaarsbranche een mooie toekomst tegemoet gaat (wat ons ook wel pastā€¦). Klanten willen een menselijke aanpak en persoonlijk advies over een onderwerp dat complex kan zijn. Dit lijkt perfect overeen te komen met het dagelijkse werk van een makelaar.

Ten tweede, dat mag ons er niet van weerhouden dagelijks aan de digitalisering van onze diensten te werken. Onze toekomst zal altijd meer hybride zijn tussen fysiek (zelfs op afstand) en digitaal, maar zal vooral rekening moeten houden met de verwachtingen van onze klanten.

Het volledige verslag is hier te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *