De hoopgevende balans voor 2023

In 2023 verscheen er een sprankeltje hoop op onze wegen: het aantal doden kende een aanzienlijke daling van 7% in vergelijking met het voorgaande jaar. Volgens de laatste cijfers van het instituut Vias in verband met de verkeersveiligheid op onze wegen, waren er 483 verkeersdoden tegenover 520 in het jaar 2022. Dit is een van de belangrijkste dalingen die ooit werden opgetekend, met uitzondering van de jaren tijdens de covidcrisis. Deze positieve trend zien we ook bij het aantal lichamelijk ongevallen en ongevallen met verwondingen, die allebei met 2% daalden. 

In Wallonië daalde het aantal verkeersdoden op onze wegen met 5% en ging zo van 228 naar 217. In Vlaanderen bedroeg de daling 4% en zakten de cijfers van 271 naar 261. De meest opvallende daling zag men in Brussel, waar het aantal doden in één jaar tijd van 21 naar slechts 5 ging.

Eén statistiek blijft echter alarmerend: bijna de helft van de dodelijke slachtoffers op de Waalse wegen viel in de provincie Henegouwen. Het zal extra inspanningen vergen om de redenen achter deze concentratie in deze provincie te analyseren en te begrijpen.

Onder de verschillende groepen weggebruikers lieten de motorrijders de grootste daling in het aantal doden optekenen: van 65 naar 49. Het blijft moeilijk om deze trends te begrijpen. Maar de uitbreiding van het aantal snelheidscamera’s en de beperking van de tolerantiemarges bij snelheidscontroles lijken zonder twijfel een invloed te hebben op het gedrag van bestuurders.

Meer gevaar voor fietsers?

Het aantal fietsdoden in Vlaanderen is jammer genoeg gestegen, van 73 in 2022 naar 84 in 2023. Dat is het hoogste dodental van de voorbije 20 jaar. Deze opwaartse trend heeft zowel betrekking op traditionele fietsen (van 38 naar 43 doden) als elektrische fietsen (van 35 naar 41 doden).
Deze stijging kan echter niet louter worden toegeschreven aan de verantwoordelijkheid van andere weggebruikers, want 23 van de 84 doden in Vlaanderen vorig jaar vielen bij ongevallen waar geen derden bij betrokken waren.

Ondanks deze stijging liep het risico per gereden kilometer terug, wat erop wijst dat fietsen niet per se gevaarlijker is geworden. Dat blijkt ook uit de lagere cijfers voor het aantal fietsdoden in Wallonië (van 18 naar 12) en in Brussel (van 4 naar 0) ondanks de groeiende populariteit van de fiets de voorbije jaren.

Alcohol blijft een belangrijke factor bij ongevallen

Aan de algemene daling van het aantal ernstige ongevallen op onze wegen in 2023 zit ook een schaduwkant: het aantal doden ’s nachts tijdens de week is bijna verdubbeld, van 36 naar 69, wat overeenkomt met bijna 4 op de 10 doden, vooral op donderdag en vrijdag, populaire dagen om uit te gaan en alcohol te drinken.

Ondanks deze vooruitgang verliezen nog steeds 9 mensen per week hun leven in het verkeer. Het is dus noodzakelijk dat we de inspanningen en maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen blijven aanhouden en nog verder versterken, om ervoor te zorgen dat elke verplaatsing nog veiliger wordt. We maken duidelijk vorderingen, maar er vallen nog heel wat uitdagingen te overwinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *