Aedes krijgt een nieuwe grafische stijl. François Bourdon, onze eigen graficus en videast, bracht dit hele project tot een prachtig einde. Hij vertelt ons honderduit over deze opfrisbeurt die ook nog eens perfect op onze 25ste verjaardag valt!

  • Welke boodschap wilde je met deze nieuwe grafische stijl vertellen? Welke waarden draagt ze uit?

Wat we wilden overbrengen, is stabiliteit, kracht, impact en originaliteit.

We zien onszelf als vaklieden voor verzekeringen. Want we bereiken dan wel geen grote massa’s, we zijn als verzekeringsagenten met onze heel specifieke instaplijn wel stabiel en leveren een grote kwaliteit!

Wat onze ‘huiswaarden’ betreft, positioneren we ons als een delicatessenzaak (ik citeer hier mijn big boss 😉), en dat zowel in wat we aanbieden via onze producten en diensten, als visueel. Vandaar ook onze keuze voor ‘goud’, dat staat voor wat onze expertise in de verzekeringswereld waard is!

En de mix van blauw en oker? Die moet bij de consument benadrukken dat wij meer zijn dan het bedrijf dat ‘scherven bij elkaar gaat vegen’ … Wij zorgen voor gemoedsrust en nemen zorgen weg. Aedes helpt je de weg te vinden in het duister! Het oker staat voor al het positieve dat wij te bieden hebben.

  • Het al sterke blauw valt nog meer op. En dan is er nog het oker … Waar komt die keuze voor deze nieuwe kleuren vandaan?

Blauw wordt gretig gebruikt in de wereld van ‘bank & verzekering’ omdat die kleur vertrouwen en ernst uitstraalt.

Het oker zorgt voor een vernieuwende, wat zotte toets, de ‘Aedes-visie’. Wij zijn geen gladde makelaars met te korte broeken 😉 Om het met de woorden van mijn second boss te zeggen: dit oker staat voor ‘serieus zijn zonder onszelf al te serieus te nemen’. Wij pakken verzekeren op een andere, unieke manier aan, dynamisch en enthousiast!

Kortom, het oker vertaalt de verandering, kracht bijgezet door de ‘afgeronde hoeken’ die ons unieke karakter accentueren (in tegenstelling tot de hoekige logo’s van de meer klassieke banken en verzekeringsmaatschappijen). Bij Aedes halen we er de scherpe kantjes af. Wij brengen weer menselijkheid in de machine!

  • Waarom zal deze nieuwe stijl de harten van makelaars veroveren?

Omdat ze weten dat ik erachter zit 😉 (lacht)

Nee, alle gekheid op een stokje … De grafische stijl op zich zal geen harten op hol brengen. Maar zodra de samenwerking tussen de makelaar en Aedes van start is gegaan, zal de grafische stijl, in combinatie met de huisstijl van Aedes (dus de communicatie en het menselijk contact) de harten zeker sneller doen slaan! Dit is pure alchemie 😉

De stijl is nooit alleen verpakking … Als het geschenk zelf waardeloos is, gaat die persoon het toch niet willen hebben. Hier zien we het omgekeerde: de service was er al en viel in de smaak, maar de verpakking kon beter! Dankzij die verandering kunnen we alles wat Aedes al voor zijn makelaars doet getrouwer vertalen in onze communicatie en marketing.

  • Waar komt die nood aan vernieuwing, aan verandering vandaan?

Het was echt hoog tijd … We moesten dringend af van die prehistorische stijl 😉 (lacht)

Nee, even serieus. Het is altijd interessant om je imago te moderniseren. Visuele aanwezigheid, zowel digitaal als gedrukt, is essentieel. Een vernieuwing van ons imago drong zich steeds meer op.

Om op een impactvolle manier met ons publiek te kunnen communiceren, moeten we gezien en herkend worden. We worden op alle schermpjes en in onze omgeving overspoeld met merkbeelden … Een opvallende grafische stijl is dus een must!

  • Dat nieuwe logo is jouw baby, een soort van bekroning voor jou als meester van de grafische vormgeving van Aedes 😉. In welke opzichten is het krachtiger dan het vorige?

Als je in de grafische sector werkt, is het altijd moeilijk om voor 100% afstand te nemen van je eigen smaak en emoties. Maar je mag nooit vergeten dat je werkt voor een groep die misschien andere voorkeuren en visies heeft dan jij … Maar in dit logo kon iedereen zich vinden!

De kracht van dit nieuwe logo zit ‘m vooral in de leesbaarheid, die veel groter is dan die van het vorige, maar ook in de impact, de stabiliteit en vooral het feit dat het opvalt!

Neem nu sponsoring, met AG en AXA … We zijn nu veel beter zichtbaar dan met het oude logo.

  • En waarom is de timing van deze nieuwe stijl zo mooi?

‘Happy birthdayyyy … to Aedes!’ Je moet het niet te ver gaan zoeken 😉 (lacht)

Wij vieren dit jaar onze 25ste verjaardag! We worden dus een ‘matuur’ bedrijf 😉 Vaak zijn het de tientallen die de koers wijzigen … Maar wij doen alles altijd graag nét iets anders en besloten halfweg al het roer om te gooien!

En bij een mature leeftijd hoort ook een nieuwe look. Dit is misschien wel onze midlifecrisis, haha! 

Wij zijn niet langer het ‘klein duimpje’ dat de boel op zijn kop zet, hoewel we dat altijd wel zullen blijven doen. Maar deze verandering is ook een bevestiging: we zijn waar we wilden zijn.

Met deze verandering tonen we dat we ons durven te laten zien. We vallen nu veel meer op met sterke grafische elementen.

  • Een werk van lange adem dus … Of kwamen al die veranderingen vanzelf?

Het is altijd teamwerk. Ik ben nooit enkel ‘het instrument’ (ik kom met genoeg voorstellen!).

Een werk van lange adem was het niet. We zijn hier bij Aedes heel flexibel en dus snel. Het team van Marketing & Communicatie is gelukkig heel hecht. Werken wordt zoveel gemakkelijker als iedereen op dezelfde golflengte zit!

Het was dus nogal snel in kannen en kruiken, na uiteraard een paar voorstellen die sneuvelden. Zo gaat dat nu eenmaal altijd.

  • Toch zijn er bepaalde elementen uit de oude stijl die de verandering overleefden … Welke zijn dat en waarom?

De typografie en de originele vorm van de belettering. Het was eigenlijk meer een lifting dan een complete make-over. We hebben geen tabula rasa gedaan, maar de historische kenmerken van het bedrijf behouden.

We vertrokken met een basis en vroegen ons af hoe we die konden verbeteren zonder alles te veranderen, zonder van nul te moeten beginnen.

Wie we zijn, onze identiteit, dat gaan we niet veranderen. We zijn nog altijd hetzelfde bedrijf als vorig jaar. Maar we gaan dat DNA wel op een meer professionele manier uitdragen.

  • Denk je dat Britney Spears, die op dezelfde dag is geboren als jij, fan zou zijn van dit nieuwe logo?

Net zoals Britney Spears haar eigen look heeft, past ons logo 100% bij ons… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *