30% minder inschrijvingen in twee jaar tijd, die verdomde coronacrisis, een wereldwijd tekort aan halfgeleiders met enorme productie- en leveringsvertragingen tot gevolg … Dat is de getormenteerde automarkt in een notendop. Maar ze is wel volop aan het veranderen!
Is de toename van het aantal elektrische auto’s het enige lichtpuntje aan de horizon? Daar zijn we nog niet zo zeker van als we de toenemende kritiek op de oplaadbare hybridewagen mogen geloven … Er zijn zelfs autobouwers die hun productie volledig hebben stopgezet!
Met 383.123 ingeschreven nieuwe wagens in 2021, waarvan bijna 60% bedrijfswagens, tekent de Belgische automarkt haar laagste resultaat op sinds … 1995!
Opmerkelijk is ook dat het marktaandeel van elektrische wagens (dus oplaadbare hybridewagens en 100% elektrische wagens) nu gelijk is aan dat van de dieselwagens! Met een volumestijging van 63,8% in één jaar tijd hadden elektrische auto’s in 2021 een marktaandeel van 23,5%. Voor dieselmotoren is dat 23,7%.
De forse groei van het volume van elektrische wagens, die vooral door bedrijfswagens wordt aangedreven, volgt de ambities van Vivaldi voor 2026 … en de (wel heel) interessante belastingvoordelen! En wat met de planeet?
Want tussen een ‘vergroening’ van het wagenpark en ecologie lopen we duidelijk op eieren. Dit blijkt uit het groeiende misnoegen over de oplaadbare hybrideauto. Neem nu Skoda, dat onlangs aankondigde zijn productielijn van de oplaadbare hybridewagen te zullen stopzetten. Of de vernietigende uitspraken van de CEO van Hyundaï Frankrijk: “Deze technologie heeft geen toekomst”. De onrust is groot. Te meer daar veel Europese bedrijven sinds 2020 in deze technologie investeerden, in het volste vertrouwen, gesteund door hun overheid.
En wat met de gemiddelde consument in dit hele verhaal? Ja, die weet het natuurlijk ook niet meer!
Want wat moet je nu nog kiezen?
Bron: FEBIAC, Le Monde